دیدار انجمن های اسلامی دانشجویان،بسیج دانشجویی، اعضای هیات علمی وتعدادی از اعضای بسیج کارکنان دانشگاه پیام نور مرکز رباط کریم با حضرت آیت الله العظمی جوادی املی
دیگران باید رهاورد قرآن و عترت را از نظام اسلامی بیاموزند
 
انجمن های اسلامی دانشجویان،بسیج دانشجویی، اعضای هیات علمی وتعدادی از اعضای بسیج کارکنان دانشگاه پیام نور مرکز رباط کریم با حضرت آیت الله العظمی جوادی املی دیدار ودر جلسه درس اخلاق هفتگی شرکت نمودند.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، خطاب به طلاب و دانشجویان حاضر در جلسه فرمودند: ما همه یا حوزوی هستیم یا دانشگاهی و محور اصلی کار ما، تعلیم کتاب و حکمت از یک سو و تزکیه نفوس از سوی دیگر است.

معظم له با اشاره به حدیث "انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق" اظهار داشتند: همانگونه که دین بدون ولایت تام نیست، کرامت های اخلاقی بدون وجود رسول گرامی اسلام(ص) به تمامیت و کمال خود نمی رسد.

ایشان ادامه دادند: پیامبر فرمود: من مبعوث شدم که کرامت‌های اخلاقی را تتمیم کنم این خُلق یا معنای مطلق مَلکه نفسانی است که هم علم را شامل می‌شود و هم تزکیه نفوس را; یا اگر منظور از این خُلق همان اخلاق مصطلح است یعنی فضایل اخلاقی, این بیان نورانی حضرت به عنوان تمثیل است نه به عنوان تعیین; زیرا آن حضرت تشریف آوردند هم مکارم علمی، معرفتی، حقوقی، عقلی، نقلی و دیگر علوم را تتمیم کنند, اخلاقیات را هم تتمیم کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کردند: انبیای قبلی علوم و معارف را کامل نکردند و شبهات را به طور کامل نزدودند. وجود مبارک حضرت (ص) برای برطرف کردن هر چه که نقص داشت مبعوث شدند.

ایشان در ادمه فرمودند: اگر منظور از این خُلق, مطلق ملکه نفسانی باشد ـ کما هو الظاهر ـ یعنی من آمدم هم ملکات علمی را تتمیم کند, هم ملکات اخلاقی را و اگر منظور از این خُلق همان معنای متعارف معهود باشد یعنی فضایل اخلاقی, این تمثیل است نه تعیین; یعنی نمونه‌ای را حضرت ذکر فرمود نه اینکه من فقط برای تکمیل معارف اخلاقی آمدم کاری با علوم و معارف اعتقادی و اصول و امثال اینها ندارم;

معظم له با بیان این که خدای سبحان وجود مبارک پیامبر(ص) را همتای قرآن کریم معرفی کرده است، گفتند: خدای سبحان قرآن را با سایر کتاب‌های آسمانی یکسان ندانست وقتی خدا از کتاب‌های آسمانی یاد می‌کند برای قرآن خصوصیتی قائل است وقتی انبیا را ذکر می‌کند برای وجود مبارک حضرت یک خصوصیت قائل است وقتی قرآن را ذکر می‌کند تنها به ﴿مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ﴾ اکتفا نمی‌کند بلکه می‌فرماید: ﴿وَ مُهَیْمِناً﴾ هیمنه یعنی سلطنت, یعنی سیطره, یعنی برجستگی و برتری و والایی دارد این قرآن مهیمن بر تورات و انجیل و صحف ابراهیم و زبور داود است اگر قرآن هیمنه دارد آورندهٴ قرآن هم بر انبیای دیگر هیمنه, سیطره, سلطنت و والایی دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به لسان آیات و روایات که اسوه شما قرآن کریم و وجود رسول گرامی اسلام(ص) است، خاطرنشان کردند:
امّت اسلامی باید نسبت به سایر اُمم هیمنه داشته باشد نه تنها همتای آنها باشند; بلکه مربّی آنها, مهیمن آنها باشند. نظام اسلامی برای همین صورت پذیرفت که شرق و غرب از این نظام بهره بگیرند رهاورد قرآن و عترت را از این نظام بیاموزند و عمل کنند؛ چون تنها مشکل جهان, خود انسان است و خود جهان هم برای انسان خلق شده است تعبیر قرآن کریم درباره آسمان‌ها و زمین این است که خدا آسمان و زمین را مسخّر انسان قرار داد این سفره وسیع را پهن کرد بعد مهمان دعوت کرد و انسان را آفرید

ایشان تاکید کردند:
این انسان به وسیله انبیای دیگر به مرحله‌ای از کمال علمی و عملی رسیدند اما به وسیله وجود مبارک خاتم(علیهم آلاف التحیّة و الثناء) به مقام هیمنه و سیطره می‌رسند. نظام و امّت اسلامی باید کاری بکنند که سایر امم, سایر ملل و نحل از آنها بهره‌های علمی و عملی ببرند.

حضرت آیت الله جوادی با اشاره به اینکه همه انبیا اسوه عالمان دین هستند، بیان داشتند: اینکه گفته می‌شود «العلماء ورثة الأنبیاء» ، گرچه جمله خبریه است، ولی به داعی انشاء القا شده است. یعنی ایّها العلماء بکوشید که از انبیا ارث ببرید بکوشید که وارثان آنها باشید, بکوشید که آنچه آنها گفتند سهمی از آنها به شما برسد, بکوشید که وارث شوید

ایشان به تفاوت ارث مادی و ارث معنوی اشاره کرده و فرمودند: در ارث مادّی اگر کسی بخواهد مالی را از مورّث ارث ببرد شرط اساسی‌اش مرگ مورّث، ولی در ارث معنوی, شرط اساسی‌اش مرگ وارث است تا وارث نمیرد چیزی از مورّث به او نمی‌رسد منتها در میراث مال, مرگ مادی مورّث مطرح است در میراث علم و کمال, مرگ معنوی وارث مطرح است.

استاد عالی حوزه علمیه قم فرمودند: اگر کسی غرور و خودخواهی خود را از پا دربیاورد و منیت خود و هوس خود را محو کند و بخل خود را که از کنار گوشه ذهن فشار می آورد و از درون ما آماده حمله است بیرون کند و از بین ببرد، به حیات طیب می رسد.

حضرت آیت الله جوادی آملی، در بخشی دیگر با بیان این مطلب که به ما گفته شده "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه" ادامه داد: مخاطب اوّلی و اصلی این کلام همین حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها هستند مخصوصاً حوزه‌های علمیه که با علوم کار دارند خصوصیات آن بزرگوارها را معرفی کردند فرمودند خصوصیت‌های آنها دو قسم است یک قسم که در دسترس احدی نیست این نبوّت, امامت، خلافت کبرا و آ‌ن عصمت کلیه است؛ اما آن بهره‌های رقیق از آن حقایق فرمود این مقدور شما هست.

حضرت آیت الله جوادی آملی درادامه سخنان خود فرمودند: حضرت علی (علیه السلام) در بیان نورانی خود به کمیل درباره احتیاط فرمودند که برادران شناسنامه ای زیادی داریم، ولی انسان یک برادر بیش تر ندارد و آن دین است و احتیاط کن. می گویند فلان شخص محتاط است، یعنی وقتی زحمت کشید باغی درست کرد و درختی کاشت، برای صیانت، دور این باغ را حائل و دیوار می کشد. آدم محتاط آدمی است که دین را مثل شجره پرثمر بداند، دور این دین را دیوار بکشد تا هر کسی نتواند بیاید از میوه های دین او استفاده کند.
ایشان عزم علمی و جزم عملی را دو عامل برای هدایت و سعادت جامعه دانستند و فرمودند هر که با این دو بال توانمند حرکت کند مانند صالحین خاص خواهد بود، یعنی فایده و اثر ماندگار به جامعه خواهد بخشید.

ایشان تاکید کردند: به ما گفته اند اولوالبقیه نیز یکی دیگر از القاب قابل دسترسی برای انسان هاست. یکی از القاب نورانی امام زمان(عج) بقیه الله است. عنوان بقیه الله نظیر اسماء الحسنی می باشد و توقیفی نیست. هر انسانی که در اثر عنایت الهی از وجه اللهی برخوردار باشد بقیه الله است، منتهی بعضی در درجه 1 و 2 و برخی در درجه 100 هستند. وجود بقیه الله در قله و درجه 100 است، اما عالمان دین در درجه 1 و 2 و 3 و 4 هستند.

معظم له با بیان این که العلماء باقون و ما بقی الدهر همان معنای بقیه الله است، بیان داشتند: قرآن از عالمانی که به وظایفشان عمل نکردند گله دارد و می گوید که چرا آن عالمان دین که بقیه الله بودند جلوی بدی های عده ای را نگرفتند. آن ها اولو البقیه و ولی و والی بقایند و ماندگارند. وقتی عالم مرکبش بالاتر از خون شهید باشد، آن گاه شهید احیاء عند الله است، پس عالمان دین نیز احیاء عند الله هستند. انسان با داشتن این مقام باید حداکثر بهره ها از این مقام ببرد.
پس از کسب فیض از درس اخلاق یاد شده به زیارت حضرت معصومه(س) و بزرگان دین ازجمله مراجع بزگ تقلید، علامه طباطبایی شهید مطهری و..... رفتند و تجدید روحیه معنوی نمودند.
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر